Recensioner

Recension – MONEY Master the game – Tony Robbins

money master the game

MONEY Master the game – 7 simple steps to financial freedom – Av Tony Robbins

Format: Ljudbok 20,5h

Jag skall göra denna recension kort utav denna ca 600 sidor bok, eller om ni väljer att lyssna i över 20h.

Jag har sett filmen  Tony Robbins ”I am not your guru”, om att ta tag i sitt liv och problem. Jag förstår att Tony är väldigt populär och har en väldig aura kring sig.  Boken då? Jag tycker nog att Tony skulle stannat inom sin ”realm”. Det är väldigt mycket prat och repetition, Tony är snäll och varnar för detta i kapitel 1 och att det är ett medvetet val för att det skall bli väldigt tydligt och att repetition är  nyckeln till lärdom. Men vad tjatigt att lyssna på…

För oss, jag tror du som hittar till min blogg redan är intresserad utav ekonomi och sparande, blir det väldigt grundläggande och för oss som inte lever i USA, som denna bok tydligt hänvisar sig till ibland lite för självklart. Tony hymlar inte med att det han berättar om är saker som de mest framgångsrika investerarna har berättat för honom i intervjuer. Det blir bara lite för mycket ”USA” över det när det kommer från en livscoach. Var redo för mycket ”Amazing”, ” You can’t believe this!” ”Whaoo”,” I tell you a secret” osv. Men det mynnar ut i att som vi hört tidigare: Från konsument till ägare,  betala alltid dig själv först (in i din pengamaskin) 10% eller ännu bättre 15% av din inkomst, se upp för höga avgifter och skatter. Det jag mår lite dåligt över när jag lyssnar är att Tony hela tiden hänvisar till företag, appar som länkar till han eller investeringskompisar, är eller varit involverad i! Det blir att nyttja de som behöver an livscoach nu också skall spara med Tony i hans eller kompisars företag. Att sedan upptäcka (jag gick in på sidorna) att  1,5% är låg kostnad för förvaltning rimmar nog dåligt i oss Skandinaver.

Tony pratar väldigt mycket om att ha en investering som aldrig går ner, det var en av de påstående som fick mig att vilja lyssna på boken. Teorin kallas ”All weather investment” (Google sökning) som det finns en hel del åsikter om. Den har nedan allokering:

30% in U.S. stocks

40% in Long-term U.S. Treasury Bonds

15% in Intermediate-Term U.S. Treasury Bonds